+420 602 136 370 info@domeg.cz

3D technologie

Z 3D technologie to byl nejprve systém TOPCON GPS. Princip spočívá v tom, že je jedna referenční stanice (u nás Topcon GR-3) umístěná na stavbě (na známém bodě) a druhá stanice (rover box) umístěná ve stroji. Systém využívá družice pro určení polohy a výšky. S pomocí 3D modelu (stavby) nahraného ve stroji systém využívá vzájemné komunikace (korekce) těchto dvou stanic a vyhodnocuje data (vzdálenost, výšku) a srovnává je s 3D modelem nahraném ve stroji.

Autogrejdr Cat 140M s při práci s GPS na Slovensku u Beladic

Autogrejdr Cat 140M s při práci s GPS na Slovensku u Beladic

Topcon GR-3

Topcon GR-3

Ovládání referenční stanice GR-3 pomocí FC-200 a FC 500.

Ovládání referenční stanice GR-3 pomocí FC-200 a FC 500
Ovládání referenční stanice GR-3 pomocí FC-200 a FC 500

Nyní využíváme i druhé řešení 3D technologie a to pomocí LPS robotické totální stanice.

Tato LPS – robotická stanice využívá přímého spojení se strojem, kdy stanice vysílá laser, který sleduje odrazový skleněný hranol na stroji. Vyhodnocuje informace o poloze a výšce a porovnává opět s 3D modelem stejně jako u GPS.

Autogrejdr Cat 140M s při práci s GPS na Slovensku u Beladic

Autogrejdr Cat 140M2 sledovaný totální LPS robotickou stanicí na Červenohorském sedle

Topcon GR-3

Robotická LPS stanice PS-101AS

Finální hutnění porovnané vozovky po finální recyklaci silnice I. třídy. Vozovka je připravena na asfaltovou pokládku.

LPS stanice PS-101AS s 1“ úhlovou přesností

Finální hutnění porovnané vozovky po finální recyklaci silnice I. třídy. Vozovka je připravena na asfaltovou pokládku.

Bagr Cat M316D s rotační hlavicí a 3D gps nivelací na stavbě D35 u Borku

Finální hutnění porovnané vozovky po finální recyklaci silnice I. třídy. Vozovka je připravena na asfaltovou pokládku.

Bagr Cat M318F s rotační hlavicí a 3D GPS nivelací TOPCON na D55 obchvatu Otrokovic

GPS – stroj i stanice musí vidět stejné družice (korekce stroje), proto je nevhodný při použití v zalesněných stavbách, nebo u objektů.

LPS – je nejpřesnější. Využíváme jak LPS 3“, tak 1“. Jedinou nevýhodou je to, že laser musí vidět hranol na stroji, tak se musí častěji přestavovat.

V současné době využíváme všechny možné technologie, dokonce máme 3D GPS systém osazen i na kolových bagrech. Tyto bagry se dokáží pomocí vhodného 3D modelu využít při práci na svahu i různých výkopových pracích. Jsou to svahy, kanalizace atd. Tyto bagry byly využity při výstavbě dálnice v Polsku.

Při využití našich strojů jsme schopni zpracovat dle projektu 3D projekt (souřadnice v textové podobě) na tyto stroje. Výstupními daty je lokalizace a 3D model stavby.

Používáním těchto moderních řídících technologií na našich strojích tak dokážeme zkazníkům ušetřit nemalé finanční prostředky nejen za geodetické služby, ale i tím, že budování profilů zemních staveb je tak mnohem rychlejší, efektivnější a v neposlední řadě i pod neustálou geodetickou kontrolou.